nu ştim noi să profităm

Am lăsat messengerul deshis şi-am mers la bucătărie. La reîntoarcere am găsit câteva mesaje din partea unui amic din Suceava :

- Bună, Oxi, de mult n-am vorbit, ce se mai aude pe la voi ?

Am văzut la tine pe blog că aţi ieşit în centru şi-aţi aprins lumânări. Frumos gest. Sincer, nu ştiam că au fost şi morţi. Şi la noi în 89 au fost, mai mulţi chiar.

Măcar dacă se schimba ceva la voi, dar aşa tot comuniştii au câştigat. Sau nu ? Urma să fie alegeri vara. Tu ai mers tot la Bucureşti să votezi ? Cine a câştigat atunci ?

Văd că nu-mi răspunzi. Cred că eşti ocupată sau nu eşti la calculator. Vorbim cu altă ocazie. Succes la facultate, pa

Când am revenit  nu mai era online. N-am mai reuşit să-i răspund la întrebări. Dar după ce-am citit replicile sale, am rămas cu un nod în gât şi cu mai multe întrebări la care nu pot să găsesc explicaţie.

După investirea noii conduceri, parcă a mai pierit un pic tensiunea. Cetăţenii români pot circula liber. Deocamdată. S-ar putea ca alegerea preşedintelui să eşueze, să ne trezim din nou cu alegeri anticipate, vin iar roşii la putere şi-atunci s-au terminat toate relaţiile moldo-române. De ce nu se valorifică momentul de acum ? Dacă în ziarele, site-urile, televiziunile  din România ar fi promovată acum R.Moldova, ar creşte numărul de doritori de a ne vizita ţara. Nu vorbesc de ştiri despre politică, ci informaţii mult mai diverse, destinaţii turistice, locuri în Chişinău de distracţie, cluburi, concerte ce-ar putea trezi interesul celor din România. Nu e vina jurnaliştilor români, dar mai mult a noastră, nu ştim să profităm de momente (unice poate în ultimul deceniu) ca să ne promovăm.


October 12, 2009   Posted in: Uncategorized

18 Responses

  1. Lucian - October 12, 2009

    Iarta-ma ca-s asa direct, da’ amicu’ asta al tau e cam ignorant, sa nu zic bou.

  2. observatoare - October 12, 2009

    nu toţi au ca obişnuinţă să citească revista presei, să viziteze bloguri. poate e ignoranţă. este o categorie de persoane interesate de noutăţi, politică, restul îşi vede fiecare de treaba sa.
    când am mers acasă,un vecin m-a întrebat mirat “da ce acum nu-i Tarlev prim ministru?” :) )cei din Moldova n-au habar ce se întâmplă în Chişinău, iar cei din România au şi mai multe motive să nu cunoască.
    Am multe cunoştinţe, colegi de facuştate care nu ştiu de schimbările politice de la Bucureşti, nu mai zic de cele de la Chişinău.

  3. Zorin - October 12, 2009

    Indiferenta fata de politica nu inseamna numaidecat ignoranta. Unii o considera chiar stare de normalitate. Asta inseamna ca societatea civila e puternica, statul de drept functioneaza si politicienii au putere putina si sunt controlati sever.
    La noi din pacate e “un fel de doua feluri”. Patru ani nu ne intereseaza politica, umblam doar dupa divertisment, pe urma explodeaza gogoasa si avem doctori in politologie la fiecare colt de bloc.
    Cat despre calatorii, oricat ati promova acum Moldova, ne cam lipsesc banii.

  4. grigore v. - October 12, 2009

    Recent, la la una din ședințele Clubului IDEA, am abordat acest subiect: Promovarea imaginii RM peste hotare. Una dintre idei care ar avea impact benefic, era găsirea unor factori comuni, asemănări cu alte țări pe plan cultural, istoric, social, etc.

    P.S.Cît ține de amicul tău, cred că, pur și simplu nu se informează…

  5. stan - October 12, 2009

    noua conducere e la fel ca vechea conducere . nu a facut NIMIK concret din promisiunile campaniei electorale ( poate sunt la fel ca prietenul tau prost informat ) . rm tot in csi e , tot istoria comunsitilor se invata , reformele necesare integrarii in ue nu sunt adoptate si aplicate , limba de stat to molodoveana e . iar noul presedinte din rm VA FI numarul 2 din PARTIDUL COMUNSIT maria sa lupu .
    DECI PRIETENUL TAU NU A PIERDUT PREA MULT . rm e aceeasi ca si inainte .
    ps : un singur lucru a fost facut . scoaterea vizelor . in rest vorbe de aburit fraerii.

  6. Lucian - October 12, 2009

    Ai rabdare, peste noapte nu se face nimic

  7. observatoare - October 12, 2009

    nu sunt de acord, Stan,
    care era impedimentul principal din cauza căruia a scăzut numărul cetăţenilor români care mergeau în Moldova. Vizele. Ele au fost lichidate.
    cât despre noua conducere, dacă sincer, sunt un pic dezămăgită
    în multe privinţe nu face decât să plagieze comportamentul fostei guvernări. nu pot să înţeleg cum unii care au pledat acum pentru libertatea expresiei să se încumete acum să închidă microfoane şi să insulte în mod public alţi deputaţi, chiar dacă aceea sunt comunişti.

  8. stan - October 12, 2009

    n-ai inteles . nu ma refeream la rm . ma refeream la lipsa de informatii a prietenului tau asupra situatiei din rm . dupa mintea mea nu a pierdut nimic ( am precizat in postarea anterioara ca anularea vizelor pt. cetatenii romani e singura mare diferenta ) . desi au venit ,, democratii ” la putere noua putere continua drumul vechii puteri . nu vad nici o diferenta majora intre comunisti si ,, democrati ” . probabil in campanie din dorinta de a castiga voturi se putea vedea diferenta intre comunisti si ,,democrati ” , da acu cand e vorba de FAPTE , nu se vede .
    ps : lucian a trecut o luna . si nimik . si acum discursul ,,democratilor ” se asemeana tare mult cu cel al comunistilor : vrem semnarea acordului privind delimitarea frontierelor,istoria moldovei ,ramanem in csi ,nu vrem in nato ………………………………………….. deci ue si csi in acelasi timp nu s-a inventat ica . ca sa intri in ue trebui sa pui in aplicare niste reguli si reforme europene.si nu este pana acum un stat estic care sa fi acces in ue fara sa fie membru nato . poate rm o sa fie primul . mai stii .

  9. NeaGoe - October 14, 2009

    “S-ar putea ca alegerea preşedintelui să eşueze, să ne trezim din nou cu alegeri anticipate, vin iar roşii la putere şi-atunci s-au terminat toate relaţiile moldo-române.”

    As vrea s-o vad si pe asta! Sa vad cum alergi fuguta sa iti iei cetatenia (pe care o ai oricum) pt ca “acasa” e jale si pe urma, cand iar or pleca comunistii, iar sa re-devii patrioata… :d Tare faza.

    “Dacă în ziarele, site-urile, televiziunile din România ar fi promovată acum R.Moldova, ar creşte numărul de doritori de a ne vizita ţara. Nu vorbesc de ştiri despre politică, ci informaţii mult mai diverse, destinaţii turistice, locuri în Chişinău de distracţie, cluburi, concerte ce-ar putea trezi interesul celor din România.”

    Umplutura. Care concerte draga? In afara de 2-3 evenimente anuale, un roman nu are ce sa vada in Moldova. Care atractie turistica? O fi fiind pt matusa Ileana din satul tau Farladeni atractiv Chisinaul si rezervatia Codri si lacul Beleu sau pitoresc [muntele] Balanesti, dar lu badea Gheorghe din Nasaud crede-ma ca il doare undeva de alea! Am vb cu oamenii si stiu ce vorbesc. Cel care sta pe malul marii sa vina in r.m.? Never. Poate numai sa faca o plimbare prin labirintul Cricovei si sa bea un vin.

    Asa ca are dreptate Stan. Acu sariti-i in cap ca greseste, dar cand or veni astia inapoi la putere, sa nu plangeti dupa umilinta si mila si indurare…

    p.s. comunistii cand au fost sus si-au batut joc cum au putut de oameni si adversari. imi vine sa rad de ghimpu si chirtoaca si filat cum il tzuca undeva pe vova acum. nu este nevoie de o asemenea democratie.

  10. observatoare - October 14, 2009

    te-ai legat de ideea asta, ai scris câteva articole şi zici de comentarii.
    nu înţelegi că R.Moldova ar trebui să devină atractivă pentru România din alte motive. Visez şi am de gând să merg cu prima ocazie în Serbia, în Valea Timocului. Crezi că acolo sunt ari destinaţii turistice ? Mă interesează din altă perspectivă. Exact aşa şi cazul Moldovei.

  11. Lucian - October 14, 2009

    NeaGoe, un român are multe de vazut in Moldova si vorbesc din experienta. Daca e un dobitoc in genul celor care merg la Cernauti numai pt cumparaturi si nu au trecut niciodata prin centrul orasului, atunci o fi cum zici. Depinde de la om la om si cu ce ii atragi. Normal ca intr.o societate cu idioti utili ei pot fi atrasi cu destrabalare, turism sexual, chestii mercantile samd. Depinde pe ce se pune accentul.

    Am mai zis, NU VA ASTEPTATI LA MINUNI LA CHISINAU. E mult prea devreme sa spui ca esti dezamagit. Lasa-i pe astia sa consolideze o oarecare libertate de expresie, de exprimare si dupa un anumit timp societatea civila (nu aia KGB sau CIA) va putea pune presiune pe ei sa se indrepte in directia corecta. Eu cred ca ezitarile sunt date si de faptul ca inca presedintele nu e ales. E si o tactica de a arata rusilor ca sunt mai buni ca Voronin, pentru ca rusii sa le dicteze comunistilor sa aleaga presedintele. Mai rau ca Voronin si clica lui nu poate fi, dar nici Apostolul si Salvatorul Neamului.

  12. stan - October 15, 2009

    si de e dobitoc romanul care se duce numai sa faca cumparaturi ? ce ar trebui sa faca ? treziti-va ba . astea sunt noile granite . ungurii , bulgarii , sarbii , slovacii ,polonezii toti au teritorii modificate si minoritati prin alte tari .
    si sti ceva . o sa fiu franc . pe cine crezi tu ca intereseaza de ,, romanii ” din afara romanie . pe nimeni . s-au convins de ei . de aia din timoc . ca tot veni vorba .ei nici acuma nu sunt romani . sunt vlahi . treaba lor . ii cunosc de pe vremea embargoului si cand mergea tata la sarbi in 88 ca la ei era mai bine . nu zicea unu ca e roman . era ceva nasol .
    si nu veni cu VICTIMIZAREA. ca romanii din transilvania 800 de ani au fost oprimati , fugariti , colonizati cu alte etnii,etc. da diferenta e mareeeeeeee.

  13. Lucian - October 15, 2009

    Stane, ti-ai dat arama pe fata. La cum si ce scrii iti curge scuipatul din gura. Ai mentalitate de sclav si asa vei muri.

  14. stan - October 15, 2009

    sa mori tu . da prost esty . vezi ca bale la bot au numai cacanarii ca tine .
    arama ? care baiatule ca eu peste tot am zis ca nu vreau basarabeni in ro .
    scalv …. cre ca ma confunzi cu cincetatenii tai .

  15. Aurelian - October 15, 2009

    Singurul element de atractie turistica il constituie Cetatile de pe malul Nistrului dar vai! doar Soroca mai apartine Moldovei. Au avut grija haholii si muscalii sa le ia moldovenilor celelalte 3 cetati ca un simbol al dominatiei lor … ca de altfel tot ce era mai de valoare, mai putin fetele pentru ca stiu pana si rusii ca: cu o moldoveanca nu e bine sa te pui impotriva….

  16. Lucian - October 15, 2009

    Nu stane, nu te confund cu nimeni, esti un idiot util al carui principiu de viata se rezuma la papa-caca.

  17. stan - October 15, 2009

    da . pai atunci ba cacat in ploaie dute si batete tu cu ukrinieni sa faci iar romania mare .
    si inca ceva . ti-am zis vezi ca nu toti sunt foamea-n gat ca tine . la voi cum e viata caca-caca?

  18. Solovăstru - October 16, 2009

    nu înţelegi că R.Moldova ar trebui să devină atractivă pentru România din alte motive. Visez şi am de gând să merg cu prima ocazie în Serbia, în Valea Timocului. Crezi că acolo sunt mari destinaţii turistice ? Mă interesează din altă perspectivă. Exact aşa şi cazul Moldovei.

    Da ai dreptate Basarabia ar trebui sa fie atractiva pentru românii din tara din punct de vedere national nu doar din punctul de vedere al eventualelor avantaje sau atractii , turistice sau de alt fel…Reciproca e valabila si pentru basarabeni.Ar fi ideal ca românii sa perceapa si Basarabia ca facind parte din tara lor si reciproc moldovenii sa considere orice parte a tarii ca fiind a lor. Daca acest al doilea lucru nu pare greu de realizat in ceea ce priveste interesul românilor pentru Basarabia el este din pacate redus iar unele atitudini ale unor reprezentanti ai autoritatilor ( mai mult sau mai putin vamale) moldovene care parca ar spune ( de fapt uneori o si spun in concret) : “de ce veniti aici si va comportati de parca ar fi tara voastră” , nu ajuta deloc.Pai de exemplu din ce mi-au spus bunicii mei ma trag dintr-un neam de răzesi din tinutul Fălciului .Acum cateva sute de ani ei poate au luptat si la Hotin si la Cetatea Albă , poate chiar si alaturi de Ion Vodă “pe care l-a ajuns moartea in satul Roscani ” cum spune cronica.Roscaniul fiind pe linga Cahul din cate stiu. Pai in conditiile astea cum sa-mi spuna mie o babeta gabarit depăsit , in vama la Sculeni : da cu shi ocazie in republica Moldova? Di shi vreti dumneavoastra sî călătoriti la noi? Ce sa mai spun cind il auzeam pe cioflingarul ala batrin de Voronin vorbind despre Moldova de 650 de ani.

Leave a Reply